Visie op kwaliteit, ons kwaliteitsbeleid
MedCentric koppelt in haar beleid de kernwaarde kwaliteit aan openheid. Deze twee elementen vormen het uitgangspunt van MedCentric. Wij willen patiënten, verwijzers en zorgverzekeraars ondersteunen bij het maken van een afgewogen keuze op het gebied van zorg. Heldere informatie en voorlichting, samen met een inzicht in de kwaliteit van de geleverde zorg geven de patiënt regie over zijn of haar zorgkeuze. Daarom staat openheid centraal in onze aanpak, zowel als zender en als ontvanger van informatie.
Om onze kwaliteit te borgen heeft MedCentric een integraal kwaliteitsbeleid en veiligheidsmanagementsysteem ontwikkeld. Dit systeem zorgt ervoor dat de patiënt centraal staat, de geleverde kwaliteit continu bewaakt en verbeterd wordt en MedCentric aan de randvoorwaarden voor verantwoorde zorg voldoet. Het systeem steunt op heldere protocollen, richtlijnen, procedures en werkinstructies. Voor het verzamelen van aanwijzingen over de kwaliteit van de geleverde zorg hanteert MedCentric meetbare grootheden in de vorm van kwaliteitsindicatoren en doelstellingen.
Beleid
1. Governance
Jaarlijks beoordeelt de directie met behulp van een self-assessment (SA) tool of de kliniek voldoet aan de ZKN governance code. Het self-assessment wordt gedeeld met de Raad van Toezicht.
2. Zorgaanbod
in herkenbare medische disciplines, doelgroepen en behandelingen:
- Het bieden van plastische en cosmetische chirurgie.
- Doelgroepen: Verzekerde en niet verzekerde zorg.
- Behandelingen:
Hand- en polschirurgie
Plastische chirurgie lichaam
Plastische chirurgie gezicht
3. Patiënttevredenheid
Het draait uiteindelijk om tevreden patienten. We leggen daarbij de lat hoog. Elke patiënt van MedCentric wordt na afronding behandeling verzocht om de patiënttevredenheidsvragenlijst (PREM MSZ) in te vullen beschikbaar via de website.
4. Patiënt-, en medewerkersparticipatie bij het opstellen, uitvoeren en evalueren van het beleid
Niet alleen beoogt MedCentric diensten te leveren die voldoen aan algemeen geldende kwaliteits- en veiligheidseisen, maar ook aan de verwachtingen van de patiënten besteden wij grote aandacht. Voor een succesvol veiligheidsbeleid vindt MedCentric het van belang de patiënt te betrekken bij het opstellen, uitvoeren en evalueren van het beleid. De patiënt is immers degene die de mate van veiligheid persoonlijk ervaart en ideeën kan aanleveren voor het vergroten hiervan.
5. Deskundigheidsbewaking en –bevordering
Iedere bij MedCentric werkzame specialist is ingeschreven in het BIG-register en voldoet aan de wettelijke opleidingseisen. Goed opgeleid en gemotiveerde medewerkers zijn van groot belang binnen ons kwaliteitsbeleid voor de kwaliteit van de dienstverlening.
Bekijk hier het complete MedCentric team
6. Voorzieningen voor behandeling
De voorzieningen voor behandeling van patienten liggen op kwalitatief hoog nivo en voldoen aan alle eisen. MedCentric is actief op verschillende locaties.
Medcentric |
Op deze locatie vinden consulten en |
Zorgsaam Terneuzen |
Op deze locatie vinden alle consulten en poliklinische ingrepen |
Zorgsaam Oostburg |
Op deze locatie vinden uitsluitend |
7. Infectiepreventie
Het beleid m.b.t. van infectiepreventie is gericht op het minimaliseren van risico’s op infecties.
8. Voldoen aan wet- en regelgeving
MedCentric voldoet aan alle wet- en regelgeving.
9. Continue verbetering van zorg- en dienstverlening
Gewerkt wordt aan continue verbetering (PDCA).