Interview met H.P. van Not, plastisch chirurg bij MedCentric over ethiek in de cosmetische en plastische chirurgie
Dikke botox lippen en rimpelloze, strakke gezichten: we zien het steeds vaker! De sociale norm van schoonheid begint te veranderen en een bezoek aan een plastisch chirurg is voor velen niet langer een taboe. “Berichtgeving over cosmetische ingrepen zorgt voor een polarisatie, de meningen blijven verdeeld. Maar het geeft ook aan wat er leeft onder de mensen. Wat velen bij dergelijke berichten echter niet weten, is dat zulke ingrepen ook op een ‘normale’ manier kunnen, zonder een karikatuur van het gezicht te krijgen”, aldus plastisch chirurg H.P. van Not. Hij vertelt er graag meer over.
Plastisch chirurg vs. Cosmetisch arts
Vaak komen mensen voor cosmetische ingrepen terecht bij een cosmetisch arts. Een cosmetisch arts mag echter geen operaties uitvoeren, waardoor de opties voor het bereiken van een doel beperkter zijn. Cosmetisch artsen zullen daardoor vaker gebruik maken van botox of fillers en hebben minder kennis van andere middelen. “Cosmetisch arts is geen beschermde titel, terwijl een plastisch chirurg aan meer regelgeving moet voldoen en een heel gespecialiseerde opleiding heeft gevolgd. Als plastisch chirurg kan ik bijvoorbeeld ook een facelift aanraden in plaats van fillers.”
Corrigeren van cosmetische fouten
“Het gebeurt nog regelmatig dat mensen niet goed hebben gecheckt bij welke behandelaar ze terecht zijn gekomen of welke middelen deze arts inspuit. Hierdoor kunnen problemen ontstaan. Zo zien we helaas wel eens dames waarbij het opvullen van de lippen mis is gegaan. Zij hopen dan dat wij dit kunnen corrigeren, maar helaas is dat niet altijd direct mogelijk. We kunnen de situatie van de cliënt pas 6 weken na de behandeling beoordelen, omdat dan pas zwellingen weg zijn en het eindresultaat zichtbaar is.”
“Als we precies weten welke middelen zijn ingespoten, dan kunnen we soms een oplosmiddel gebruiken om dit middel weer deels te verwijderen. Heel vaak weten we dat echter niet en kunnen we pas na minimaal een half jaar overgaan tot het corrigeren. Om zulke situaties te voorkomen is het dus belangrijk dat u zich als cliënt altijd goed verdiept in de behandelend arts en de middelen die hij/zij gebruikt.”
Ligt de verantwoording bij de arts of de cliënt?
Mensen zien zichzelf vaak door een vergrootglas en onzekerheden kunnen dan overheersen. “Soms heeft iemand een idee over een verbetering aan het lichaam of denken zij dat ze er anders dan normaal uitzien. Als plastisch chirurg kijken we dan of we de situatie kunnen verbeteren of zelfs verhelpen. Als arts is het belangrijk dat je de wenselijkheid tijdens een intake over een behandeling op individueel niveau beoordeelt. Soms betekent dat ook dat je mensen moet proberen te overtuigen dat ze wel voldoen aan de norm.”
Komt u voor een intake of behandeling bij MedCentric? Dan kunt u een professioneel advies verwachten van onze chirurgen. Samen met u overwegen onze artsen wat de beste ingreep is voor u. “Als arts moeten we soms ook de keuze maken om een ingreep niet uit te voeren als we daar niet achter staan. Je blijft namelijk altijd verantwoordelijk voor je eigen beslissingen als arts.”
“De veiligheid van de cliënt is belangrijk.”
“Plastisch chirurgen hebben als doel mensen ‘normaal’ te maken, niet om een onnatuurlijk lichaam of gelaat te creëren. Natuurlijk is de wens van de cliënt belangrijk, maar de veiligheid is dat net zo zeer. Het komt ook voor dat cliënten niet goed realiseren wat er komt kijken bij een behandeling of ingreep. Een goed voorbeeld hiervoor zijn cliënten die binnenkomen voor een borstvergroting. Er wordt nog te vaak gedacht dat het een kwestie is van even een implantaat plaatsen, maar soms is ook een borstlift nodig of willen we de lipofilling techniek overwegen. Daarom is ons begeleidingsproces ook zo belangrijk.”
“We kijken naar de proportionaliteit van een ingreep en proberen de uitersten te vermijden. Bij een borstvergroting maken we een meting van het lichaam en houden dan rekening met lengte, gewicht en bouw. Zo bepalen we welke cupmaat esthetisch gezien wenselijk en veilig is. Hier houden we natuurlijk ook weer rekening met uw wensen en zullen we ook een maat groter of kleiner samen overwegen. Deze marge wil ik echter liever niet overschrijden, omdat ik het niet verstandig vind.”
Een goede behandeling start al bij de intake
Ongeacht uw vraag of verzoek: bij MedCentric vinden we het belangrijk dat u zich serieus genomen voelt. “Dit betekent niet dat ik als arts in ieder verzoek blindelings mee ga. Bij MedCentric vinden we dat een goede behandeling al start bij de intake. Vanaf het eerste moment nemen we cliënten mee in de besluitvorming. Dat begint al met goede voorlichting over de behandeling en het resultaat. We nemen dit gezamenlijke traject serieus en alles gaat in goed overleg. Dit zorgt er voor dat de cliënt mijn oordeel en afweging beter begrijpt. Juist daardoor komt het bij ons niet zo vaak voor dat cliënten uiteindelijk met onnatuurlijke verwachtingen achterblijven. Het gebeurt maar een paar keer per jaar dat we behandelingen afwijzen.”
“Toch kan het soms voorkomen dat een cliënt een ander resultaat voor ogen heeft dan ik als arts. Binnen MedCentric zijn we erg laagdrempelig en kunnen we u dan doorverwijzen naar een collega voor een second opinion. Ook als ik als arts twijfel over een behandeling, kan ik heel makkelijk met een collega plastisch chirurg overleggen.”
Wat is ‘ethisch behandelen’?
MedCentric vindt het belangrijk om correct en ethisch te behandelen. Wij voldoen aan alle normen van onze specialismen en zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC). Zij stellen strenge eisen aan opleidingen, voorlichting en het ‘kunnen’ van een plastisch chirurg. Het belang van de cliënt komt altijd voorop. “Wij handelen altijd volgens de richtlijnen van het NVPC en ik vind dan ook dat wij als MedCentric kunnen stellen dat we ‘ethisch behandelen’. Zo behandelen we bijvoorbeeld geen cliënten jonger dan 18 jaar voor cosmetische behandelingen, tenzij we daar een medische noodzakelijkheid constateren.”
Overweegt u een cosmetische behandeling bij MedCentric?
Heeft u een prangende vraag of wilt u graag een intake gesprek voor een behandeling aanvragen? Dan kunt u contact opnemen met MedCentric Goes via 0113-237620 of via info@medcentric.nl.